ADD :)

Wednesday 17 July 2013

Matlamat Ramadhan


 Assalamualaikum.

Hampir semua oramg ada matlamat. Betul tak?
Matlamat hidup selalunya nak berjaya, beli rumah besar, beli kereta besar. Itu secara general lah. Kalau sebagai muslim mesti matlamat kita bukan hanya setakat di dunia, tetapi di akhirat juga. Kalau boleh nak berjaya dan bahagia di dunia dan akhirat. Ada keluarga dan kawan-kawan yang membawa kita ke Syurga. In shaa Allah :)


Sempena bulan Ramadhan yang suci ni, Allah limpahkan kita dengan pelbagai nikmat dan kelebihan. Takkan kita nak sia-siakan semua tu. Ramadhan juga mengajar kita untuk istiqamah melakukan kebaikan. Contoh yang paling baik ialah, kita solat awal waktu. Mungkin kalau hari-hari biasa solat akhir-akhir ke ataupun lepas setengah jam azan baru nak solat. Sebenarnya kadang-kadang aku buat. Yelah, kalau waktu zohor tu dari pukul 1.30 sampai 4.30 macam tu. So, kadang-kadang selalu lambat-lambat nak solat. Astagfirullah.


 Matlamat Ramadhan pulak macam mana?
Buat lah matlamat untuk Ramadhan. Contohnya, khatamkan al-Quran ataupun solat terawih tak tinggal dalam sebulan kecuali uzur. Banyak kebaikan yang kita dapat.
Semua tu bergantung sama ada kita nak ataupun tak nak. Semua di tangan kita. Jom lah rebut peluang yang ada depan mata ni. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Amin.






“Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Al-Quran maka baginya adalah satu kebaikan, sedangkan kebaikan itu dilipatkan menjadi sepuluh kali. Aku tidak mengatakan alif, lam, mim itu satu huruf, tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf”.

(HR At-Tirmidzi oleh ibn Mas’ud, hadis hasan sahih)



* Dunia hanya sementara, akhirat kekal selamaya *





 

No comments:

Post a Comment

Silalah comment :)